1.1. Het bestuur
Vanaf 1 april 2016 wordt het bestuur gevormd door de heer J.M. Lobée. De heer Lobée is momenteel 53 jaar oud en is woonachtig in Helmond. Hij is tevens directeur van Compaen Energie BV. De heer Lobée is sinds 2019 op voordracht van Aedes benoemd tot arbiter bij de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen. De vergoedingen voor deze werkzaamheden komen geheel ten goede aan Woningstichting Compaen. Verder heeft de heer Lobée geen relevante nevenfuncties. Per 6 maart 2024 heeft de Raad van Commissarissen besloten om de heer Lobée voor een derde termijn van wederom 4 jaar te benoemen als bestuurder. Deze termijn is ingegaan op 1 april 2024.
1.2. Raad van Commissarissen
De RvC houdt toezicht op het bestuur en de algemene gang van zaken binnen Woningstichting Compaen en de met haar verbonden Compaen Energie BV. Het toezicht strekt zich uit tot de strategie, financiële risicobeheersing en volkshuisvestelijke taken. De Raad ziet erop toe dat het beleid in lijn is met wettelijke, statutaire en andere voorschriften en dat de continuïteit van Compaen, ook op de langere termijn, gewaarborgd is.
De RvC hanteert bij zijn toezicht op het bestuur een toezichts- en toetsingskader. Het externe toezichtskader bestaat uit wet- en regelgeving, waaronder de Woningwet, de Governancecode Woningcorporaties 2020 (hierna: Governancecode) en de Wet Normering Topinkomens (WNT). Het interne toetsingskader bestaat onder andere uit de statuten en reglementen, het koersplan, de visie op bestuur en toezicht, de meerjarenbegroting en het jaarplan.
Naast de toezichthoudende rol vervult de RvC een klankbordrol richting het bestuur. De RvC staat het bestuur, gevraagd en ongevraagd, met advies ter zijde. Ook treedt de RvC op als werkgever voor de bestuurder. De RvC vult haar werkgeversrol echter breed in en ziet ook toe op de cultuur, op goed werkgeverschap en op organisatieontwikkeling middels de commissie Mens & Organisatie. Daarbij handelt de RvC vanuit de uitgangspunten vertrouwen, verbinding en met oog op de maatschappelijke resultaten.
1.2.1. Onderhevige onderwerpen
RvC vergaderingen
De RvC heeft in 2023 vier reguliere vergaderingen gehouden. Hierbij waren de directeur-bestuurder, het managementteam en de controller aanwezig. Daarnaast heeft de RvC twee keer tussentijds, digitaal overleg gevoerd met de directeur-bestuurder over lopende projecten.
In de reguliere RvC-vergaderingen zijn de volgende onderwerpen goedgekeurd/vastgesteld:
- goedkeuring huuraanpassingen 2023
- vaststelling bezoldiging RvC en directeur-bestuurder
- vaststelling jaarrekening en jaarverslag 2022
- goedkeuring mandaat bestuur tot verlenen volmacht aan WSW
- herbenoeming Karin Werts als huurderscommissaris
- installatie commissie Mens & Organisatie
- vaststelling aangescherpte werkgeversrol RvC
- vaststelling Koersplan 2024-2030
- vaststelling Meerjarenbegroting 2024-2028
- goedkeuring investeringsbesluit Landkaartje Mierlo
Naast de bovenstaande overleggen heeft de RvC, samen met bestuurders en commissarissen vanuit andere organisaties deelgenomen aan een themabijeenkomst rondom wonen, zorg en welzijn in Helmond. Ook is de RvC aanwezig geweest bij de stakeholdersbijeenkomst in het kader van het nieuwe koersplan van Compaen. Verder schuift een delegatie van de RvC twee keer per jaar aan bij een overlegvergadering met de OR waarbij de algemene gang van zaken wordt besproken. De huurderscommissarissen sluiten daarnaast regelmatig aan bij vergaderingen van de huurdersbelangenverenigingen.
1.3. Commissies
De RvC heeft twee commissies ingesteld: een Audit- en Vastgoedcommissie en een commissie Mens en Organisatie. De commissies ondersteunen en adviseren de RvC bij zijn taakuitoefening. De RvC blijft echter als geheel verantwoordelijk voor besluiten, ook als deze zijn voorbereid door één van de commissies.
1.3.1. Audit- en vastgoedcommissie
Naar aanleiding van de zelfevaluatie van de RvC is de Auditcommissie per juni 2023 omgevormd tot de Audit- en Vastgoedcommissie (AC).
De AC vervult een belangrijke rol in de voorbereiding van de besluitvorming door de RvC over financiële thema’s en vastgoedbesluiten. De AC beoordeelt onder andere de begroting, jaarrekening, tertiaalrapportages, vastgoed(des)investeringen en het risicomanagement. De bevindingen van de AC worden teruggekoppeld aan de gehele raad.
De AC bestaat uit Paul Filott (voorzitter) en Frank Metsemakers (lid). In 2023 is de AC vijf keer bij elkaar gekomen. Naast de leden van de AC zijn de manager Bedrijfsvoering & strategie en de controller vaste deelnemers aan de vergaderingen. Afhankelijk van de te bespreken onderwerpen sluiten ook de directeur-bestuurder en externe accountant aan.
In 2023 heeft de AC positief geadviseerd over de volgende onderwerpen:
- Accountantsverslag 2022
- Jaarverslag en jaarrekening 2022
- Meerjarenbegroting 2024 – 2028
- Controleplan 2023 Baker Tilly
Daarnaast heeft de AC de volgende onderwerpen besproken:
- Evaluatie accountant
- Tertiaalrapportages
- Notities interne controles
- Brief WSW borgbaarheid, borgingsplafond en financiële analyse
- Gevolgen opzegging VSO2 door de Belastingdienst
- Beschikking Bijdrageheffing Aw 2023
- Assurancerapport Dvi 2022
- Beoordelen beleidsdocumenten
- Evaluatie Mureno
- Managementletter 2023
- Bestuurskalender 2024
Eenmaal per jaar evalueert de Audit- en Vastgoedcommissie haar eigen functioneren. Het verslag wordt ter informatie aangeboden aan de RvC.
1.3.2. Commissie Mens & Organisatie
In vervolg op de zelfevaluatie heeft de RvC in juni 2023 een nieuwe commissie ingesteld, de commissie Mens & Organisatie (M&O). De commissie ondersteunt de RvC bij de invulling van haar werkgeversrol en adviseert in dat kader over de werving, selectie, (her)benoeming, beoordeling en bezoldiging van de directeur-bestuurder en RvC-leden. Daarnaast bereidt de commissie de zelfevaluatie van de RvC voor en adviseert de RvC over het toezicht op de organisatieontwikkeling en het strategisch personeelsbeleid.
De commissie M&O bestaat uit Leonie Snijders (voorzitter) en Eric Schellekens (lid). Net als de AC, koppelt de commissie M&O haar bevindingen terug aan de gehele raad.
Gezien de opstartfase waarin de commissie zich bevindt, hebben er in 2023 nog geen reguliere vergaderingen plaatsgevonden. Wel heeft de commissie geadviseerd over de volgende onderwerpen:
- herbenoeming van Karin Werts als huurderscommissaris
- jaargesprek met directeur-bestuurder
- voorbereiding herbenoeming van Joost Lobée als directeur-bestuurder
- bijstelling van de werkgeversrol, als onderdeel van de visie op bestuur en toezicht
1.4. Deskundigheid en samenstelling
De RvC werkt met een profielschets, die gerelateerd is aan zijn omvang, samenstelling en activiteiten. Zo wordt ervoor gezorgd, dat alle benodigde kennis en ervaring binnen de RvC aanwezig is.
Op grond van de Woningwet en de Governancecode wordt een commissaris voor maximaal vier jaar benoemd. Een commissaris kan meerdere malen worden herbenoemd, maar de al dan niet aaneengesloten totale periode is ten hoogste acht jaar. In oktober 2023 liep de eerste benoemingstermijn van Karin Werts als huurderscommissaris af. Naar aanleiding van de positieve evaluatie onder de RvC-leden en huurdersbelangenverenigingen, en de positieve zienswijze van de Autoriteit woningcorporaties (Aw), is Karin Werts op 26 oktober 2023 herbenoemd. Daarmee is de samenstelling van de RvC in 2023 ongewijzigd gebleven.
DE SAMENSTELLING VAN DE RVC PER 31 DECEMBER 2023
Lid | Functie | Beroep | Nevenfuncties |
---|---|---|---|
Dhr. Eric Schellekens (1958) | Voorzitter RvC, huurderscommissaris | Zelfstandig adviseur en projectleider | - |
Lid commissie Mens & Organisatie | |||
Profiel: Zorg, Wonen en overheid | |||
Mw. Karin Werts (1966) | Vice-voorzitter RvC, huurderscommissaris | Leidinggevende gemeente Meierijstad | Lid RvC Zaam Wonen |
Profiel: Welzijn en Samenleving | |||
Mw. Leonie Snijders (1979) | Voorzitter commissie Mens & Organisatie | Procesmanagement coördinator | - |
Profiel: Organisatie en Zorg | |||
Dhr. Paul Filott (1979) | Voorzitter Audit- en Vastgoedcommissie | Manager Business control Stichting Envida | Voorzitter MR OBS de Stepsteen (tot 31-7-2023) |
Profiel: Financiën en bedrijfsvoering | Lid RvT Prisma Panningen | ||
Dhr. Frank Metsemakers (1976) | Lid Audit- en Vastgoedcommissie | Manager Vastgoed | - |
Profiel: Vastgoed en duurzaamheid |
Rooster van Aftreden
Lid | Benoemd per | Herbenoemd per | Herbenoembaar | (Uiterlijk) aftredend per |
---|---|---|---|---|
Dhr. Eric Schellekens | 04- 1-2018 | 04- 1-2022 | Nee | 04- 1-2026 |
Mw. Karin Werts | 10- 1-2019 | 10- 1-2023 | Nee | 10- 1-2027 |
Mw. Leonie Snijders | 10-20-2022 | Ja | 10-20-2030 | |
Dhr. Paul Filott | 07- 1-2021 | Ja | 07- 1-2029 | |
Dhr. Frank Metsemakers | 07- 1-2021 | Ja | 07- 1-2029 |
1.5. Honorering van de RvC en het bestuur
Voor hun werkzaamheden ontvangen de leden van de RvC een vergoeding die gebaseerd is op de VTW-beroepsregel. De regel schrijft een maximale vergoeding voor, afhankelijk van de grootte van de corporatie. Compaen valt in klasse E. De RvC heeft besloten om de vergoeding vast te stellen op 100% van de VTW-beroepsregel. In 2023 komt dit neer op: leden € 13.040 per jaar, voorzitter € 19.560 per jaar.
De vergoeding van de directeur-bestuurder stelt de RvC vast na een jaarlijks beoordelingsgesprek. De Raad heeft geoordeeld dat de directeur-bestuurder in 2023 opnieuw prima met zijn team heeft gefunctioneerd. De RvC bewaakt dat de vergoeding voor de directeur-bestuurder niet uitgaat boven het maximumbedrag, zoals door de VTW is vastgesteld, in 2023 is dat maximum € 163.000 (klasse E).
Compaen verstrekt aan de leden van de RvC en het bestuur geen persoonlijke leningen of garanties.
1.6. Deskundigheidsbevordering
De leden van de RvC hechten belang aan het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Zij onderschrijven dan ook het door de VTW ingevoerde systeem van Permanente Educatie (PE). De RvC heeft in eerste instantie de voorkeur uitgesproken voor het behalen van de PE-punten als collectief. Individuele leden hebben de mogelijkheid om in het kader van deskundigheidsbevordering symposia en andere bijeenkomsten bij te wonen.
Net als in 2022 hebben alle RvC-leden in 2023 voldaan aan de eis van 5 te behalen PE-punten.
Als werkgever ziet de Raad erop toe dat ook de directeur-bestuurder de PE-punten behaalt, die zijn voorgeschreven voor zijn functie. Het betreft 36 PE-punten op jaarbasis of 108 PE-punten over een periode van de laatste drie kalenderjaren. De directeur-bestuurder heeft aan deze norm voldaan.
1.7. Onafhankelijkheid
De RvC waakt ervoor dat de leden onafhankelijk zijn in de zin van de Governancecode. Daartoe toetst de Raad standaard bij aanvang van de vergadering of er agendapunten zijn die mogelijk aanleiding geven tot (een schijn van) belangenverstrengeling. Dit was in 2023 niet aan de orde. Verder is bij de wijziging in de hoofdfuncties van Leonie Snijders en Paul Filott (per september 2023) stilgestaan bij de vraag naar de (schijn van) belangenverstrengeling. De RvC heeft vastgesteld dat daar in beide gevallen geen sprake van was.
In 2023 kwam landelijk de vraag op naar mogelijke belangenverstrengeling bij vastgoedbezit en verhuur hiervan door bestuurders en commissarissen van woningcorporaties. Hierop heeft de Aw onderzoek gedaan onder alle corporaties. Naar aanleiding van onze opgave is geconcludeerd dat er bij de directeur-bestuurder en de commissarissen van Compaen geen sprake is van (een schijn van) belangenverstrengeling. Bestuurder noch commissarissen hebben huurwoningen in bezit in de woningmarktregio waarin Compaen actief is.
1.8. Governance
De RvC houdt toezicht op het bestuur en de algemene gang van zaken binnen Woningstichting Compaen en de met haar verbonden Compaen Energie BV. Het toezicht strekt zich uit tot de strategie, financiële risicobeheersing en volkshuisvestelijke taken. De Raad ziet erop toe dat het beleid in lijn is met wettelijke, statutaire en andere voorschriften en dat de continuïteit van Compaen, ook op de langere termijn, gewaarborgd is.
De RvC hanteert bij zijn toezicht op het bestuur een toezichts- en toetsingskader. Het externe toezichtskader bestaat uit wet- en regelgeving, waaronder de Woningwet, de Governancecode Woningcorporaties 2020 (hierna: Governancecode) en de Wet Normering Topinkomens (WNT). Het interne toetsingskader bestaat onder andere uit de statuten en reglementen, het koersplan, de visie op bestuur en toezicht, de meerjarenbegroting en het jaarplan.
Naast de toezichthoudende rol vervult de RvC een klankbordrol richting het bestuur. De RvC staat het bestuur, gevraagd en ongevraagd, met advies ter zijde. Ook treedt de RvC op als werkgever voor de bestuurder. De RvC vult haar werkgeversrol echter breed in en ziet ook toe op de cultuur, op goed werkgeverschap en op organisatieontwikkeling middels de commissie Mens & Organisatie. Daarbij handelt de RvC vanuit de uitgangspunten vertrouwen, verbinding en met oog op de maatschappelijke resultaten. De (invulling van de) rollen van de RvC en de uitgangspunten die daarbij worden gehanteerd, zijn terug te vinden in de visie op bestuur en toezicht.
1.9. Aanspreekbaarheid
De RvC wil aanspreekbaar zijn voor belanghebbenden en medewerkers van Compaen. Leden van de RvC zijn daarom met enige regelmaat aanwezig bij bijeenkomsten, zoals de oplevering van nieuwbouwprojecten of organisatiebrede personeelsbijeenkomsten.
Als iemand aanleiding heeft om de Raad aan te spreken, dan kan hij/zij via het secretariaat van Compaen de raad bereiken. In 2023 is van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.
1.10. Verantwoording van de RvC
De RvC van Compaen heeft in overeenstemming met de statutaire bepalingen het jaarverslag en de jaarrekening 2023, zoals deze onder verantwoording van het bestuur zijn samengesteld, onderzocht en vastgesteld.
Op grond van zijn bevindingen is de RvC van oordeel dat de jaarrekening 2023 een getrouw beeld geeft van het gevoerde financieel beleid, de samenstelling van het vermogen en het bedrijfsresultaat van de stichting. De RvC baseert deze bevindingen mede op de bevindingen van de interne controller en op de rapportage en de goedkeurende verklaring van Baker Tilly (Netherlands) N.V.
De RvC is trots op de prestaties die de organisatie in 2023 heeft gerealiseerd. In de Aedes-benchmark blijft Compaen hoge scores halen. Net als voorgaande jaren is op prestatievelden ‘huurdersoordeel’ en ‘duurzaamheid’ de hoogste score A behaald. Op het prestatievelden ‘onderhoud en verbetering’ en ‘bedrijfslasten’ scoort Compaen een B. Een compliment aan de organisatie is hier opnieuw op z’n plaats!
Met de vaststelling van het Koersplan 2024-2030 is een duidelijke ontwikkelrichting voor de komende jaren uitgezet. Samen met de huurdersbelangenverenigingen en de partners in de regio blijven we werken aan voldoende betaalbare en duurzame woningen, in een prettige en schone omgeving waar onze huurders zich veilig voelen.
Raad van Commissarissen Woningstichting Compaen
19 juni 2024, H.J.G.M. Schellekens, voorzitter