Spring naar inhoud

Verantwoording van de Directeur-Bestuurder

2.1. Het bestuur

Vanaf 1 april 2016 wordt het bestuur gevormd door de heer J.M. Lobée. De heer Lobée is momenteel 53 jaar oud en is woonachtig in Helmond. Hij is tevens directeur van Compaen Energie BV. De heer Lobée is sinds 2019 op voordracht van Aedes benoemd tot arbiter bij de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen. De vergoedingen voor deze werkzaamheden komen geheel ten goede aan Woningstichting Compaen. Verder heeft de heer Lobée geen relevante nevenfuncties. Per 6 maart 2024 heeft de Raad van Commissarissen besloten om de heer Lobée voor een derde termijn van wederom 4 jaar te benoemen als bestuurder. Deze termijn is ingegaan op 1 april 2024.

2.2. Beloning

De beloning van de directeur-bestuurder gebeurt conform de beloningscode zoals vastgelegd in de WNT. De directeur-bestuurder is ingedeeld in functieprofiel E. De commissie mens en organisatie van de RvC vervult de rol van renumeratiecommissie en heeft jaarlijks een beoordelingsgesprek met de bestuurder waarin afspraken over de beloning binnen de WNT worden gemaakt. 

2.3. Permanente educatie

De bestuurder heeft, zoals hiervoor ook benoemd in de verantwoording van de RvC, in 2023 40,5 PE punten behaald. Over 3 jaar heeft hij 150,5 punten behaald. Hiermee is hij compliant aan wet- en regelgeving en governancecode.

Veel interessanter dan het schoolse puntensysteem is het leren met en leren van collegabestuurders over organisatieontwikkeling in “De Beweging”. Ook de werkzaamheden als arbiter dragen continue bij aan deskundigheidsbevordering. Als laatste zijn innovatieve samenwerkingsprocessen zeer leerzaam , zoals “van land naar pand” met Building Balance BB23: Van Land naar Pand en de nog altijd unieke samenwerking tussen gemeentes en corporaties in de regionale bouwstroom 1000 WoonST-woningen. 

2.4. Werkwijze

Compaen wil als organisatie met lef, samen en betrouwbaar vormgeven aan de missie: ‘samen zorgen voor een passend (t)huis voor mensen die ons daarbij nodig hebben’ dit hebben we in 2023 vastgelegd in ons nieuwe Koersplan 2024-2030. Dit koersplan vervangt het ondernemingsplan Huismusts 2017-2027. In het koersplan beschrijven we hoe we willen werken vanuit “de bedoeling” en welke opgaves we voor ons zien op gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en inclusieve samenwerking. De afspraken uit de regionale woondeal 2023 hebben hier uiteraard ook een plekje in gekregen. Beleidskeuzes in dit plan zijn uiteraard besproken met onze huurdersorganisaties en stakeholders.

In 2024 zullen we ook onze portefeuillestrategie 2020-2030 herijken. In onze meerjarenbegroting gaan we al uit van grotere aantallen nieuwbouw, omdat De Brainportregio waarin we werken explosief groeit, waardoor de druk op de woningmarkt momenteel groter is dan ooit.

De directeur-bestuurder organiseert en zit het reguliere overleg met het managementteam voor. Dit overleg vindt maandelijks plaats. Van dit overleg worden notulen gemaakt en genomen besluiten worden vastgelegd in een besluitenlijst. Naast dit reguliere overleg vindt er wekelijks  werkoverleg plaats met het managementteam in de vorm van een weekstart. Tot eind 2019 heeft Compaen gewerkt met de klassieke driepoot structuur: wonen, vastgoed en financiën. De directeur-bestuurder vervulde daarin ook de rol van manager vastgoed. Vanaf januari 2020 is de structuur aangepast in een afdeling wonen en vastgoed en een afdeling bedrijfsvoering en strategie. Wonen en vastgoed bestaat uit: klantcontactcentrum, verhuur, buurtbeheer, buitendienst dagelijks- en planmatig onderhoud. Bedrijfsvoering en strategie bestaat uit financiële administratie, bedrijfsbureau, planning en control, bedrijfsvoering en ict, assetmanagement, vastgoedstrategie (inclusief duurzaamheid) en nieuwbouw.

De directeur-bestuurder bereidt met de voorzitter de vergaderingen van de Raad van Commissarissen voor. Hij zorgt voor de aanlevering van de stukken en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de goedgekeurde besluiten. In 2019 is Compaen gestart met een auditcommissie. Deze bestaat uit twee leden van de Raad, de manager bedrijfsvoering en de controller. De controller bereidt in overleg met de voorzitter van de auditcommissie de vergaderingen voor. De directeur-bestuurder neemt alleen deel aan de auditcommissie als de auditcommissie dat wenst. Deze structuur is gekozen om de onafhankelijke rol van de auditcommissie als adviescommissie aan de gehele Raad maximaal te borgen. De auditcommissie behandelt de stukken die zien op financiën en bedrijfsvoering, zoals jaarstukken, begroting en tertiaalrapportages en brengt daarover advies uit aan de Raad van Commissarissen. Door dit voorwerk kunnen deze stukken sneller worden behandeld tijdens de reguliere RVC vergaderingen, waardoor er meer tijd is voor strategische en volkshuisvestelijke dialoog.

Buiten bovengenoemde overleggen vindt er 4 keer per jaar intern overleg plaats met de onder-nemingsraad en zijn er bedrijfsbrede (online) personeelsbijeenkomsten. Informatievoorziening zijn we continu aan het digitaliseren. Via het systeem Luxs ontsluiten we alle vastgoedgerelateerde data. Via onze intranetsite “compassie” wordt veel informatie over beleid en projecten gedeeld. De inzet op digitalisering en informatisering helpt ons bij het hybride werken.

De directeur-bestuurder organiseert ook tenminste 5 maal per jaar een overleg met de huurders-belangenverenigingen. Dit overleg wordt voorbereid in een agendacommissie tussen de manager wonen en vastgoed en een vertegenwoordiger van huurdersbelangenverenigingen. Van het formele overleg worden notulen gemaakt. In dit overleg worden in elk geval beleidsstukken, jaarstukken en begroting besproken met de huurdersbelangenverenigingen.

2.5. Vertegenwoordiging en overleg

Compaen zet zich actief in om binnen de gemeentes waar Compaen woningen beheert en binnen de woningmarktregio Zuidoost-Brabant de samenwerking tussen partijen op het terrein van de volkshuisvesting te bevorderen. De heer Lobée maakte daarom deel uit van of nam deel aan:

  • Bestuurlijk overleg directies Helmondse woningcorporaties en de gemeente Helmond;
  • Directie-overleg woningcorporaties Helmond;
  • Bestuurlijk trekker van het gezamenlijke portefeuilleplan in gemeente Helmond, namens de 6 in Helmond actieve corporaties;
  • Commissie Wonen Helmond;
  • Bestuurlijk overleg directies van de in Geldrop-Mierlo actieve corporaties en de gemeente Geldrop-Mierlo;
  • Bestuurlijk overleg woningcorporaties MRE (Metropoolregio Eindhoven);
  • Bestuurlijk overleg transparant woningaanbod;
  • Stuurgroep woonST;
  • Halfjaarlijks regionaal bestuurlijk overleg tussen corporaties MRE en wethouders wonen SGE. De heer Lobée is organisator en mede-voorzitter.
  • Bestuurlijk overleg De Peel;
  • Overleg met de huurdersorganisaties. 

2.6. Beleidsmatige beschouwing op de ontwikkeling van de marktwaarde

De woningmarkt is in 2022 over de hele breedte afgekoeld. Vanaf augustus 2022 begonnen de huizenprijzen te dalen en die daling heeft ook in 2023 nog enige tijd aangehouden.

De belangrijkste wijzigingen die in het handboek zijn doorgevoerd en toch per saldo een lichte waardestijging van de basiswaardering tussen 2022 en 2023 veroorzaken:

  • Actualisatie van de objectgegevens inzake de tabellen contract-huur en WOZ-waarde.
  • Aanpassing macro-economische parameters als bouwkostenstijging in relatie tot onderhoud, de markthuur, de leegwaardestijging en de disconteringsvoet.  
  • Wijziging wet- en regelgeving inzake het tarief overdrachtsbelasting waarbij zowel in de berekening van de marktwaarde als in de eindwaardeberekening wordt uitgegaan van een overdrachtsbelasting van 10,4%. 

De totale marktwaarde van de woningportefeuille is met € 5 miljoen gegroeid naar een waarde van € 629 miljoen. Dit betreft een waardegroei van 0,81%.

In de toelichting op de geconsolideerde balans is een verloopoverzicht opgenomen waarin de  positieve waardeontwikkeling voor Compaen wordt gespecificeerd naar effecten als gevolg van mutaties in het bezit, aanpassingen naar aanleiding van validatie van het handboek en de belangrijkste oorzaken van waardemutatie onderverdeeld naar marktontwikkelingen. 

2.7. Beleidsmatige beschouwing op de ontwikkeling van de beleidswaarde

De ontwikkeling van de beleidswaarde wordt deels beïnvloed door de ontwikkeling van de marktwaarde in verhuurde staat welke hiervoor is toegelicht, omdat de beleidswaarde de marktwaarde als vertrekpunt neemt.

De beleidswaarde vormt een onderdeel van het gemeenschappelijk beoordelingskader van de AW en het WSW waarin de gezamenlijke financiële ratio’s zijn vastgesteld.

Bij het opstellen van de jaarrekening maakt het bestuur diverse oordelen en schattingen. Dit is inherent aan het toepassen van de geldende verslaggevingsstandaarden. In het bijzonder is dit van toepassing op de bepaling van de marktwaarde en de beleidswaarde van het vastgoed in exploitatie. De waardebepaling van het vastgoed (terug te vinden in de marktwaarde en beleidswaarde), is geen exacte wetenschap en tevens betreft dit de grootste schattingspost waar het bestuur een inschatting over moet maken voor de jaarrekening. 

De beleidswaarde kent als vertrekpunt de marktwaarde in verhuurde staat waarbij er in het kader van de beschikbaarheid, betaalbaarheid, kwaliteit en beheer aansluiting wordt gezocht bij het beleid van de corporatie in plaats van de uitgangspunten in de markt. Met deze toelichting wordt nadere duiding gegeven aan het deel van de waarde van het vastgoed en dus van het corresponderende deel van het vermogen dat als gevolg van het beleid van de woningcorporatie niet of pas op zeer lange termijn kan worden gerealiseerd.

Met betrekking tot de ontwikkeling van de beleidswaarde kan de externe toezichthouder op basis van ervaringen uit voorgaand boekjaar besluiten nadere invulling te geven aan het begrip beleidswaarde.

Voor boekjaar 2023 zijn er geen noemenswaardige wijzigingen in de definities van de beleidswaarde.

De huidige methodiek voor bepaling van de beleidswaarde kent wel een aantal bezwaren:

  • Er wordt een marktconforme disconteringsvoet gehanteerd voor verdiscontering van beleidsconforme kasstromen. Dat is onterecht, omdat deze kasstromen een lager risicoprofiel kennen.
  • De marktdisconteringsvoet is volatiel, waardoor de beleidswaarde ook schommelt, terwijl de corporatie exploitaties hier geen reden voor geeft. Dit bemoeilijkt vastgoedsturing.
  • Woningen zijn onderhevig aan woon-technische veroudering. De beleidswaarde houdt geen rekening met de verbeterinvesteringen die vanwege de woon-technische veroudering noodzakelijk zijn.
  • De eindwaarde wordt ervaren als complex en abstract.

Deze methodiek heeft dan ook kritiek gekregen vanuit corporaties en andere stakeholders. In 2022 is daarom een evaluatieonderzoek uitgevoerd en zijn verbetervoorstellen aangedragen. Het resultaat is de gewijzigde methodiek voor bepaling van de beleidswaarde m.i.v. boekjaar 2024. Het effect van de wijzigingen tezamen is onzeker en kan zowel een positieve als negatieve uitwerking hebben op de beleidswaarde.

De totale beleidswaarde van de woningportefeuille is met € 33,6 miljoen gedaald naar een waarde van € 328,8 miljoen.

De ontwikkeling van de beleidswaarde wordt enerzijds beïnvloed door gewijzigde beleidskeuzes, welke door Compaen zijn gemaakt en invloed hebben op relevante parameters zoals de (streef) huur en de normen voor onderhoud en beheer, en anderzijds door gewijzigde parameters in de marktwaarde in verhuurde staat.

De belangrijkste ontwikkelingen in de beleidswaarde ultimo 2023 t.o.v. 2022:

  • De huurverlaging in 2023.
  • Gestegen (functionele) onderhoudskosten.
  • Gestegen (functionele) beheerskosten.

2.8. Beleidsmatige beschouwing op het verschil tussen de marktwaarde en de beleidswaarde van het vastgoed in exploitatie.

De marktwaarde in verhuurde staat houdt geen rekening met de volkshuisvestelijke doelstelling van Compaen. Hierdoor wordt niet onderkend dat Compaen omwille van de betaalbaarheid streefhuren hanteert die sterk afwijken van markthuren en dat zij omwille van de beschikbaarheid is gericht op de instandhouding van haar portefeuille.

Het bezit van Compaen bestaat voor een bovengemiddeld groot deel uit grondgebonden woningen. Dit komt o.a. doordat de woningen van Compaen in de meer dorpse wijken staan. De eengezins-woningen in deze wijken zijn nog altijd bovengemiddeld populair in de verhuur. Ook zijn de woningen  relatief jong en/of reeds gemoderniseerd waardoor de kwaliteit van het bezit  goed is. Compaen heeft een inflatievolgend huurbeleid ingerekend en volgt het sociaal huurakkoord. Op dit moment is de werkelijke huur uitgedrukt als percentage van de maximaal redelijke huur voor Compaen circa 56%, dit is lager dan landelijk gemiddeld. Dit heeft ook te maken met de relatief hoge WOZ waarde en gunstige energie labels die de maximaal toegestane huur opdrijven.

Het bestuur van Compaen heeft een inschatting gemaakt van het gedeelte van het eigen vermogen dat bij ongewijzigd beleid niet of eerst op zeer lange termijn realiseerbaar is. Deze schatting ligt in lijn met het verschil tussen de beleidswaarde van het DAEB-bezit - en het niet DAEB bezit in exploitatie en de marktwaarde in verhuurde staat van dit bezit en bedraagt circa € 300 miljoen. Het verschil tussen de marktwaarde en de beleidswaarde ultimo 2023 bestaat uit de volgende onderdelen:

x € 1.000     2023   2022
Marktwaarde      € 629.033     € 623.958 
Beschikbaarheid (doorexploiteren)      € 120.604     € 105.414 
Betaalbaarheid (huren)      € -326.510     € -317.903 
Kwaliteit (onderhoud)      € -86.857     € -47.831 
Beheer (beheerskosten)      € -7.505     € -1.231 
Beleidswaarde      € 328.766     € 362.408 

Dit impliceert dat circa 48% van het totale eigen vermogen niet of eerst op zeer lange termijn realiseerbaar is. Gezien de beweeglijkheid van (met name) de beleidswaarde, is dit aan fluctuaties onderhevig.Opvallend hierbij is de opslag op de marktwaarde inzake beschikbaarheid (doorexploiteren). Net als vorig jaar is de post ‘overdrachtskosten’ die in de marktwaarde berekening is opgenomen bij de berekening van de beleidswaarde uitgesloten. Hierdoor vervalt een (grote) afslag op de marktwaarde onder beschikbaarheid wat leidt tot een opslag als de marktwaarde voortkomt uit het doorexploiteer-scenario. Anders gezegd; het marktconform doorexploiteren van woningen door de corporatie zelf is gemiddeld gezien voordeliger dan het verkopen aan een belegger die eerst de overdrachtskosten moet terugverdienen. 

2.9. Kasstromen en financieringsbehoeften

Compaen bewaakt de financieringsbehoefte die voortkomt uit de operationele, investerings- en financieringskasstromen. Om zeker te zijn dat Compaen kan beschikken over voldoende liquide middelen, wordt elke maand een liquiditeitsprognose opgesteld.  Op basis van de liquiditeitsprognose en de begroting voor 2024 ontstaat in 2024 een financieringsbehoefte van maximaal € 10,4 miljoen. Dit past binnen het door het WSW afgegeven borgingsplafond.

2.10. Onderzoek en ontwikkeling

In maart 2023 zijn landelijk alle woondeals afgesproken. Zo ook in de regio zuid-oost Brabant. Deze uitwerking van de Nationale Prestatie Afspraken (NPA) betekent ook voor Compaen dat de opgaves op gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en inclusieve samenleving veranderen en in deze regio ook groeien.  Vooruitlopend op de woondeal hebben we daar als Compaen al op geanticipeerd. Zo zijn we in januari begonnen met een flinke personele uitbreiding op gebied van projectontwikkeling en projectacquisitie. Eind 2023 konden we met enige trots constateren dat de projectenportefeuille voldoende gevuld lijkt te zijn voor de woondeal-afspraken en voor de regionale prognose van 2030-2040.

Daarnaast hebben we in 2023 een actieve rol gespeeld in het vervolg van de regionale bouwstroom. De eerste bouwstroom “woonST” is mede op initiatief van Compaen tot stand gekomen in 2020 en is met de beoogde 1000 woningen in 2023 succesvol afgerond. WoonST 2.0 is met 2500 woningen fors groter. Naast snelheid en betaalbaarheid zijn duurzaamheid en circulariteit in de uitvraag meegenomen. Medio 2024 staat de gunning van 2.0 aan de bouwende partijen nop de planning. We zijn er best trots op dat we in onze regio al aan de 2e bouwstroom beginnen, terwijl andere regio’s nog nadenken over de eerste. Ook blijkt dat we als regio nog altijd uniek zijn in Nederland door de samenwerking met de gemeentes in de bouwstroom.

Op gebied van betaalbaarheid hebben we de naast het doorvoeren van de huurverlaging voor de laagste inkomens ook onderzoek gedaan naar mogelijkheden van verkoop onder voorwaarden voor lagere (midden)inkomens. We willen hiermee de doorstroming vanuit de sociale huur bevorderen door de koopsector blijvend betaalbaarder te maken voor onze doelgroepen. Overigens is dit conform de lokale prestatieafspraken en de woonvisie van de gemeente Helmond. Begin 2024 hebben we besloten om dit daadwerkelijk te gaan doen met behulp van het “slimmer kopen” concept van collegacorporatie Trudo.

De afspraak “van land naar pand” waarin we regionaal geproduceerde biobased isolatiematerialen gaan toepassen bij verduurzaming van woningen is een hele mooie stap op gebied van duurzaamheid. Deze regionale afspraak met building balance is mede door Compaen tot stand gekomen en inmiddels in veel regio’s gekopieerd.

Tweedelingen in de maatschappij zijn ontwikkelingen die we liever niet zien, maar waar we wel mee te dealen hebben. Ook zien we het aantal kwetsbaren in onze woningen structureel toenemen. Om die reden hebben we in 2023 een team leefbaarheid opgezet en de organisatie op onderdelen aangepast om dit team optimaal te laten functioneren. We zetten met het team in op zowel preventieve als reactieve acties op gebied van leefbaarheid. Eind 2023 was het team compleet. 

2.11. Risico's en onzekerheden

Risicomanagement blijft een centraal onderdeel van onze bedrijfsvoering bij Compaen. Dit is ook in 2023 het geval geweest. Hierbij richten we ons op twee belangrijke aspecten:

  • Ten eerste, de voortdurende ontwikkeling van de interne organisatie en interne controlemecha-nismen.
  • Ten tweede, het monitoren van externe ontwikkelingen met betrekking tot veranderende wet- en regelgeving.

Het doel met risicomanagement is helder: het verkrijgen van diepgaand inzicht in zowel interne als externe risico's die onze organisatie kan tegenkomen. Deze risico's kunnen de continuïteit van onze activiteiten beïnvloeden en het bereiken van onze strategische doelen in de weg staan.

Hieronder schetsen we enkele risicorisico's en onzekerheden vanuit meerjarenperspectief, met specifieke aandacht voor (dis) continuïteit en de recente ontwikkelingen in 2023.

Strategische risico’s

Naast het beheer van financiële risico’s, evalueren we grondig onze ondernemingsrisico’s, waaronder strategische, operationele, reporting en compliance risico's. Hoewel deze risico's momenteel geen grote impact hebben op onze strategische doelen, hebben we specifieke aandacht voor risico's die als ‘hoog’ zijn geclassificeerd. Maatregelen zijn genomen om deze risico's te verminderen, waarbij we toezien op de implementatie om ons risicomanagement goed en sterk te verankeren in de organisatie.

Interne beheersing

Binnen Compaen streven we naar een duidelijke scheiding van controlelijnen, hoewel het 'three lines of defence'-model niet volledig wordt toegepast vanwege onze omvang. In 2023 hebben we onze interne controleactiviteiten net als in 2022 blijvend geïntensiveerd door frequenter en breder te controleren, wat ons in staat stelt om snel bij te sturen waar nodig. Naast onze interne beheersing voert de Autoriteit woningcorporaties integraal toezicht uit op onze activiteiten, wat de rechtmatige en doelmatige inzet van onze middelen waarborgt.

Specifieke Risico's in 2023:

Dit jaar zijn enkele specifieke risico's naar voren gekomen:

Stapeling van Maatschappelijke Opgaven: De complexe combinatie van nieuwbouw, verduurzaming en een brede huurverlaging vormt een significant risico voor de sector, hoewel Compaen op dit moment niet direct wordt beïnvloed vanwege een gezonde financiële positie.

Offensievere Risicohouding: Externe druk om maatschappelijk vermogen maximaal in te zetten kan leiden tot een verschuiving naar een offensievere risicohouding. Momenteel hanteert Compaen een neutrale risicohouding, met weloverwogen besluitvorming.

Informatietechnologie: Cyberaanvallen en gegevensdiefstal vormen belangrijke IT-risico's. We besteden voldoende aandacht aan technologische en menselijke aspecten om deze risico's te minimaliseren en te voldoen aan compliance-vereisten.

‘Harde’ en ‘zachte’ controles

Als Compaen blijven we streven naar een gebalanceerde aanpak van risicobeheersing, waarbij we zowel 'harde' als 'zachte' controls toepassen en onze processen voortdurend optimaliseren. De bevindingen uit onze interne controles worden zorgvuldig gedeeld en gerapporteerd aan de auditcommissie en de Raad van Commissarissen om de voortgang van aanbevelingen te waarborgen.

Interne controles en rapportage

Na afronding van interne controles worden de bevindingen gedeeld met relevante leidinggevenden en de directeur-bestuurder. Op basis van deze bevindingen wordt bepaald welke acties vereist zijn, en deze worden vastgelegd in een actieregister. De voortgang van aanbevelingen uit zowel interne als Interimcontroles wordt gerapporteerd in de tertiaalrapportage. Op deze manier worden de auditcommissie en de Raad van Commissarissen op de hoogte gehouden van de status van de aanbevelingen.

In 2023 zijn de volgende thema’s gecontroleerd:

  • Aanbestedingen
  • Changemanagement
  • Autorisaties mutaties
  • Crediteurenstamgegevens
  • Datakwaliteit
  • Facturering
  • Fraude risico
  • Jaarlijkse huurverhoging
  • In- en uitdienst
  • Marktconformiteitstoets
  • Mutatieonderhoud vastlegging
  • Memoriaalboekingen
  • Streefhuren
  • Toewijzingen woningen
  • Verkoop woningen
  • WNT

Interim controle

Jaarlijks voert de accountant een interim-controle uit vóór de jaarrekeningcontrole. Hierover ontvangen wij een managementletter waarin de accountant rapporteert over de risico's binnen onze administratieve organisatie en interne beheersing. De bevindingen van de accountant vertalen we naar actiepunten, die we ook verantwoorden in de tertiaalrapportage. De aanbevelingen van de accountant hebben een beperkt risico voor de jaarrekening en worden in de loop van 2024 afgerond.

In control

Compaen is 'in control'. We beschikken over adequate risicobeheersings- en controlesystemen. De geïdentificeerde risico's worden jaarlijks dynamisch geactualiseerd en vormen de basis voor het controleplan van 2023, gebaseerd op de uitkomsten van interne controles en de interim-controle.

Integriteit

In 2023 heeft de geplande integriteitsworkshop plaatsgevonden. Tijdens deze workshop zijn medewerkers van Compaen en collega-corporaties bijeengekomen om integriteitskwesties te bespreken en bewustwording te vergroten.

In 2023 is er geen melding ontvangen van een mogelijke integriteitsschending.

Klokkenluidersregeling

In 2023 zijn geen meldingen ontvangen in het kader van de klokkenluidersregeling. Wel is in 2023 door de externe vertrouwenspersoon gerapporteerd over enkele meldingen bij hem in 2022. Compaen heeft deze melding serieus genomen en passende maatregelen genomen om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen en het onderwerp bespreekbaar te maken binnen de organisatie.

Verordening Gegevensbescherming (AVG)

In 2023 is geen melding ontvangen waarbij er sprake was van een datalek. 

Financiële risico's

Financieel risico: kasstroom

Creëert Compaen op korte en middellange termijn voldoende kasstromen om aan haar liquiditeits-verplichtingen te voldoen?  Het gaat dan om de interest coverage ratio (ICR).

De ICR toetst of Compaen vanuit de beschikbare operationele kasstromen de rente op leningen kan betalen. Op basis van de definitieve cijfers over 2023 en op basis van de meerjarenbegroting voldoet Compaen aan de door de toezichthouders gestelde minimumeis.

Financieel risico: vermogen

Heeft Compaen – nu en in de toekomst- voldoende vermogen beschikbaar om de huidige verplichting-en en mogelijke toekomstige risico’s op te vangen? Hier zijn twee continuïteitsratio’s van belang: solvabiliteit en de loan to value (LtV).

De solvabiliteit geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen op basis van de beleidswaarde en het totale vermogen.

De LtV geeft de verhouding weer tussen het totaal aan door het WSW geborgde schulden aan kredietinstellingen en de beleidswaarde van de activa in exploitatie.

Op basis van de meerjarenbegroting voldoet Compaen voor beide ratio’s aan de door de toezichthouders gestelde minimumeis. 

Financieel risico: onderpand

Naast de Loan to Value is ook de verhouding tussen de marktwaarde van het bezit en de leningenportefeuille van belang, de zogenaamde dekkingsratio. De dekkingsratio’s toetst of in geval van discontinuïteit de (markt)waarde van het totale bezit van Compaen voldoende is om de totale schuldpositie mee af te lossen.

Aan deze dekkingsratio is binnen het nieuwe beoordelingskader de onderpandratio toegevoegd. Met deze ratio wordt bepaald of in geval van discontinuïteit de (markt)waarde van het onderpand (DAEB vastgoed, en niet-DAEB vastgoed waarop WSW hypotheek heeft gevestigd) voldoende is om de geborgde schuldpositie af te lossen. Daarbij wordt binnen het nieuwe beoordelingskader in plaats van de nominale schuldpositie de marktwaarde van de schuldpositie in de discontinuïteitsratio’s opgenomen. Het gaat dan zowel om dekkingsratio als onderpandratio.

Op basis van de meerjarenbegroting voldoet Compaen voor deze ratio’s aan de door de toezichthouders gestelde minimumeis.

Renterisico

Compaen heeft géén financiële instrumenten afgesloten in de vorm van derivaten. Break clausules en liquiditeitsrisico als gevolg van bijstortverplichtingen zijn niet van toepassing. De geprognosticeerde renterisico’s zullen zich met name in 2026-2027 boven de ontwikkeling van de interne renterisiconorm bevinden. Dit door geplande nieuwbouw- en investeringen woningverbetering. Op basis van de ingerekende projectenportefeuille ontstaat er vanaf 2030 een afvlakking van de financieringsbehoefte en is er sprake van een positieve ontwikkeling van de beschikbare operationele cashflow.

 19 juni 2024

Joost Lobée

directeur-bestuurder

Versie: v8.0.10

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report