Spring naar inhoud

Verantwoording van de Raad van Commissarissen

Verantwoording van de Raad van Commissarissen

​1.1 Terugblik op 2024

De Raad van Commissarissen (RvC) kijkt met trots terug op 2024. Dit komt allereerst door hetgeen Woningstichting Compaen (Compaen) voor huurders en woningzoekenden heeft kunnen betekenen. Zo zijn in Mierlo twintig WoonST woningen opgeleverd die met name geschikt zijn voor één- en tweepersoonshuishoudens. De woningen zijn zowel bestemd voor starters als voor senioren. Daarnaast is met het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan Dorpsplein Mierlo-Hout een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van woningen voor mensen met en zonder zorgvraag.  

De inspanningen om een passend thuis te bieden voor mensen die Compaen daarbij nodig hebben, werpen hun vruchten af. Dit komt ook naar voren uit de visitatie die in 2024 is uitgevoerd. De visitatiecommissie bestempelt Compaen als een aanjager op het gebied van beschikbaarheid en duurzaamheid. Volgens de commissie vervult Compaen meer dan eens een trekkende of stuwende rol bij het zoeken naar mogelijkheden en oplossingen. Ook in de Aedes-benchmark haalt Compaen goede resultaten. Nieuwe huurders en huurders met een reparatieverzoek waarderen de inzet van Compaen bovengemiddeld. De kwaliteit van de woningen wordt door de huurders als erg goed ervaren.  

Zoals in het jaarverslag 2023 is aangegeven, is de RvC ervan overtuigd dat de ambities van Compaen alleen kunnen worden gerealiseerd als medewerkers met plezier naar het werk gaan en op een prettige en effectieve manier met elkaar samenwerken. Het is dan ook goed om te zien dat Compaen bovengemiddeld scoort op werkgeluk. Medewerkers hebben plezier in het werk, halen er voldoening uit, waarderen de autonomie in hun werk en voelen zich gewaardeerd.

Kortom, er is een stevige basis om verder te werken aan de zeer ambitieuze opgaven die tijdens de Woontop 2024 zijn afgesproken, de thema’s uit het Koersplan 2024-2030 van Compaen en de ontwikkelpunten die uit het visitatierapport naar voren komen. 

​1.2. Rollen en werkwijze RvC

De RvC houdt toezicht op het bestuur en de algemene gang van zaken binnen Compaen en de met haar verbonden Compaen Energie BV en Woonwagens en Standplaatsen Beheer BV. Het toezicht strekt zich uit tot de strategie, financiële risicobeheersing en volkshuisvestelijke taken. De RvC ziet erop toe dat het beleid in lijn is met wettelijke, statutaire en andere voorschriften en dat de continuïteit van Compaen, ook op de langere termijn, gewaarborgd is.

De RvC hanteert bij zijn toezicht op het bestuur een toezichts- en toetsingskader. Het externe toezichtskader bestaat uit wet- en regelgeving, waaronder de Woningwet, de Governancecode Woningcorporaties 2020 (Governancecode) en de Wet Normering Topinkomens (WNT). Het interne toetsingskader bestaat onder andere uit de statuten en reglementen, het koersplan, de visie op bestuur en toezicht, de meerjarenbegroting en het jaarplan. In 2024 zijn diverse statuten en reglementen geactualiseerd, zodat het interne toetsingskader blijft voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.

Naast de toezichthoudende rol vervult de RvC een klankbordrol richting het bestuur. De RvC staat het bestuur, gevraagd en ongevraagd, met advies ter zijde. Ook treedt de RvC op als werkgever voor de bestuurder. In dat kader heeft de RvC in 2024 besloten tot herbenoeming van Joost Lobée als directeur-bestuurder van Compaen. Mede op basis van de gevoerde jaargesprekken met belanghebbenden binnen en buiten de organisatie is de RvC van mening dat Joost Lobée de geschikte persoon is om de opgaven aan te pakken waar Compaen de komende jaren voor staat. De RvC ziet vanuit haar werkgeversrol ook toe op de cultuur, op goed werkgeverschap en op organisatieontwikkeling. Daarbij handelt de RvC vanuit de uitgangspunten vertrouwen, verbinding en met oog op de maatschappelijke resultaten.

De (invulling van de) rollen van de RvC en de uitgangspunten die daarbij worden gehanteerd, zijn terug te vinden in de visie op bestuur en toezicht. 

​1.3 Samenstelling RvC

De RvC werkt met een profielschets, die gerelateerd is aan zijn omvang, samenstelling en activiteiten. Zo wordt ervoor gezorgd dat alle benodigde kennis en ervaring binnen de RvC aanwezig is. De profielschets is in 2024 geactualiseerd.

Op grond van de Woningwet en de Governancecode wordt een commissaris voor maximaal vier jaar benoemd. Een commissaris kan meerdere malen worden herbenoemd, maar de al dan niet aaneengesloten totale periode is ten hoogste acht jaar. In 2024 is de samenstelling van de RvC ongewijzigd gebleven.

Samenstelling van de RvC per 31 december 2024

Lid Functie Beroep Nevenfuncties
Dhr. Eric Schellekens (1958) Voorzitter RvC, huurderscommissaris Zelfstandig adviseur en projectleider -
  Lid commissie Mens & Organisatie    
  Profiel: Zorg, Wonen en overheid    
Mw. Karin Werts (1966) Vice-voorzitter RvC, huurderscommissaris Leidinggevende gemeente Meierijstad Lid RvC Zaam Wonen
  Profiel: Welzijn en Samenleving    
Mw. Leonie Snijders (1979) Voorzitter commissie Mens & Organisatie Procesmanagement coördinator -
  Profiel: Organisatie, organisatieontwikkeling en zorg WonenBreburg  
Dhr. Paul Filott (1979) Voorzitter Audit- en Vastgoedcommissie Manager Business control Stichting Envida Lid RvT Prisma Panningen
  Profiel: Financiën en bedrijfsvoering    
Dhr. Frank Metsemakers (1976) Lid Audit- en Vastgoedcommissie Manager Vastgoed -
  Profiel: Vastgoed en duurzaamheid    

Rooster van Aftreden

Lid Benoemd per Herbenoemd per Herbenoembaar (Uiterlijk) aftredend per
Dhr. Eric Schellekens 01-04-2018 01-04-2022 Nee 01-04-2026
Mw. Karin Werts 01-10-2019 01-10-2023 Nee 01-10-2027
Mw. Leonie Snijders 20-10-2022   Ja 20-10-2030
Dhr. Paul Filott 01-07-2021   Ja 01-07-2029
Dhr. Frank Metsemakers 01-07-2021   Ja 01-07-2029

1.4 Activiteiten RvC in 2024

De RvC heeft twee commissies ingesteld: een Audit- en Vastgoedcommissie en een commissie Mens & Organisatie. De commissies ondersteunen en adviseren de RvC bij zijn taakuitoefening. De RvC blijft echter als geheel verantwoordelijk voor besluiten, ook als deze zijn voorbereid door één van de commissies. 

Audit- en Vastgoedcommissie (AC)
De AC vervult een belangrijke rol in de voorbereiding van de besluitvorming door de RvC over financiële thema’s en vastgoedbesluiten. De AC beoordeelt onder andere de begroting, jaarrekening, tertiaalrapportages, vastgoed(des)investeringen en het risicomanagement. De bevindingen van de AC worden teruggekoppeld aan de gehele RvC.

De AC bestaat uit Paul Filott (voorzitter) en Frank Metsemakers (lid). In 2024 is de AC vier keer bij elkaar gekomen. Naast de leden van de AC zijn de manager Bedrijfsvoering & Strategie, de controller en de bestuurssecretaris vaste deelnemers aan de vergaderingen. Afhankelijk van de te bespreken onderwerpen sluiten ook de directeur-bestuurder en externe accountant aan.

In 2024 heeft de AC positief geadviseerd over de volgende onderwerpen:

  • risicobeleid 2024
  • vaststellingsovereenkomsten omwonenden Dorpsplein Mierlo-Hout
  • jaarverslag en jaarrekening 2023
  • controleplan accountant
  • actualisatie toetsingsdocumenten, waaronder Reglement AC, Verbindingenstatuut en Klokkenluidersregeling

Daarnaast heeft de AC de volgende onderwerpen besproken:

  • tertiaalrapportages
  • brieven van WSW en Aw
  • accountantsverslag 2023 en assurancerapport dVi 2023
  • evaluatie accountant en jaarrekeningproces 2023
  • meerjarenbegroting 2025 – 2029
  • actualisatie strategische risicomatrix
  • portefeuillestrategie 2024-2034
  • vastgoedprojecten, waaronder gunning WoonST 2.0 en aanpak Ruisvoornstraat
  • governancekalender 2025

In het bijzonder heeft de AC aandacht besteed aan de opdrachtverlening voor de accountantscontrole 2024 en verder. Om de onafhankelijkheid van de accountantscontrole te waarborgen, schrijft de wet voor dat de controlerend partner na een periode van zeven jaar wordt vervangen. In het licht van deze verplichting heeft de AC een aantal opties verkend, te weten: een partnerwissel, een wissel van accountant en het invoeren van kwaliteitsmaatregelen. Na afweging van deze opties heeft de AC geadviseerd om te kiezen voor een partnerwissel bij de bestaande accountant. Hiermee worden de voordelen van de bestaande relatie met de accountant behouden terwijl tegelijkertijd wordt zorggedragen voor een frisse kijk op de controles. Deze optie is bovendien toekomstbestendig. De RvC heeft het advies van de AC overgenomen.

Commissie Mens & Organisatie (M&O)
De commissie M&O ondersteunt de RvC bij de invulling van haar werkgeversrol en adviseert in dat kader over de werving, selectie, (her)benoeming, beoordeling en bezoldiging van de directeur-bestuurder en RvC-leden. Daarnaast bereidt de commissie de zelfevaluatie van de RvC voor en adviseert de RvC over het toezicht op de organisatieontwikkeling en het strategisch personeelsbeleid.

De commissie M&O bestaat uit Leonie Snijders (voorzitter) en Eric Schellekens (lid). Net als de AC koppelt de commissie M&O haar bevindingen terug aan de gehele RvC.

In 2024 is de commissie M&O drie keer bij elkaar gekomen. Naast de leden van de commissie zijn de directeur-bestuurder en de bestuurssecretaris vaste deelnemers aan de vergaderingen. De commissie heeft geadviseerd over de volgende onderwerpen:

  • actualisatie toetsingsdocumenten, waaronder Reglementen RvC en Bestuur, Reglement commissie M&O en Reglementen werving, selectie en (her)benoeming RvC-leden en Bestuur
  • voorbereiding zelfevaluatie RvC
  • bezoldiging RvC 2024
  • voorbereiding herbenoemingen RvC-leden Paul Filott en Frank Metsemakers
  • voorbereiding actualisatie visie op bestuur en toezicht
  • jaargesprek met directeur-bestuurder

Daarnaast heeft de commissie tweemaal overleg gevoerd met de programmamanager M&O. In dit kader is stilgestaan bij de voortgang van de organisatieontwikkeling en de uitkomsten van de meting werkgeluk. 

RvC vergaderingen
De RvC heeft in 2024 vier reguliere vergaderingen gehouden. Hierbij waren de directeur-bestuurder, het managementteam, de controller en de bestuurssecretaris aanwezig. Daarnaast is een afzonderlijk RvC-overleg gewijd aan de actualisatie van het huurbeleid en de portefeuillestrategie. Verder heeft de RvC drie keer tussentijds, digitaal overleg gevoerd met de directeur-bestuurder. In deze overleggen is stilgestaan bij lopende projecten. Alle leden van de RvC zijn frequent aanwezig geweest bij de vergaderingen.

In de RvC-vergaderingen zijn de volgende onderwerpen goedgekeurd/vastgesteld:

  • goedkeuring voor toepassen Slimmer Kopen-product
  • herbenoeming Joost Lobée als directeur-bestuurder
  • opdrachtverlening aan de accountant
  • goedkeuring uitgangspunten voor huuraanpassingen 2024
  • vaststelling bezoldiging RvC 2024
  • goedkeuring vaststellingsovereenkomsten omwonenden Dorpsplein Mierlo-Hout
  • goedkeuring risicobeleid 2024
  • vaststelling jaarrekening en jaarverslag 2023
  • vaststelling/goedkeuring diverse reglementen, waaronder Reglementen RvC en Bestuur, Reglementen werving, selectie en (her)benoeming RvC-leden en Bestuur, Verbindingenstatuut en Klokkenluidersregeling 
  • goedkeuring Huurbeleid 2024-2030
  • vaststelling Meerjarenbegroting 2024-2029
  • vaststelling governancekalender 2025

Naast de bovenstaande overleggen hebben de directeur-bestuurder en RvC-leden samen met de bestuurder en commissarissen van Savant Zorg deelgenomen aan een themabijeenkomst rondom duurzaamheid. Ook is de RvC aanwezig geweest bij een themabijeenkomst over social design. Deze bijeenkomst is in het kader van de Dutch Design Week georganiseerd voor RvC’s van corporaties binnen de Metropool Regio Eindhoven. 

Verder schuift een delegatie van de RvC twee keer per jaar aan bij een overlegvergadering met de OR. Hierbij wordt de algemene gang van zaken besproken. De RvC voert daarnaast twee keer per jaar een gesprek met de huurdersbelangenverenigingen en de huurderscommissarissen sluiten periodiek aan bij vergaderingen van de huurdersbelangenverenigingen. De rode draden uit de verschillende gesprekken worden betrokken bij het jaargesprek met de directeur-bestuurder.

Toezicht op risicobeheersing
De directeur-bestuurder is verantwoordelijk voor een goede risicobeheersing. De RvC houdt toezicht op alle inspanningen om risico’s inzichtelijk te maken en te beheersen. De RvC maakt hiervoor onder andere gebruik van de tertiaalrapportages, waarin stil wordt gestaan bij de realisatie van de (strategische) doelstellingen van Compaen en de opzet en werking van het risicobeheersings- en controlesysteem binnen de organisatie. Met het oog daarop heeft de RvC in 2024 nader bepaald welke informatie op welk niveau terug zou moeten komen in de tertiaalrapportages.

Tevens baseert de RvC zich op de controles van de interne controller en de uitkomsten van de controlewerkzaamheden door de accountant. De RvC benoemt de accountant en ziet toe op de controlewerkzaamheden.

Zelfevaluatie
De RvC evalueert jaarlijks zijn eigen functioneren. In 2024 is dit zonder inzet van een externe begeleider gedaan. De RvC heeft tijdens de zelfevaluatie gereflecteerd op de invulling van de verschillende rollen van de RvC en accentverschuivingen die daarin gewenst zijn. Daarnaast is tijdens de zelfevaluatie stilgestaan bij het functioneren van het team en de individuele commissarissen. 

Naast de zelfevaluatie van de RvC als geheel evalueren de AC en commissie M&O ook hun eigen functioneren. De verslagen hiervan worden ter informatie aan de RvC voorgelegd.

​1.5 Deskundigheidsbevordering

De leden van de RvC hechten belang aan het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Zij onderschrijven dan ook het door de VTW ingevoerde systeem van Permanente Educatie (PE). De RvC heeft in eerste instantie de voorkeur uitgesproken voor het behalen van de PE-punten als collectief. Individuele leden hebben de mogelijkheid om in het kader van deskundigheidsbevordering symposia en andere bijeenkomsten bij te wonen.

Net als in 2023 hebben alle RvC-leden in 2024 voldaan aan de eis van 5 te behalen PE-punten. 

Lid Aantal PE-punten 2024 Aantal PE-punten 2023
Dhr. Eric Schellekens 5 5
Mw. Karin Werts 14 13
Mw. Leonie Snijders 25 13
Dhr. Paul Filott 6 39
Dhr. Frank Metsemakers 14 35

Als werkgever ziet de RvC erop toe dat ook de directeur-bestuurder de PE-punten behaalt die zijn voorgeschreven voor zijn functie. Het betreft 36 PE-punten op jaarbasis of 108 PE-punten over een periode van de laatste drie kalenderjaren. De directeur-bestuurder heeft aan deze norm voldaan.

Behaalde PE-punten Joost Lobée:

2022 2023 2024 Totaal 3 jaar
68 40,5 44 152,5

1.6 Onafhankelijkheid, aanspreekbaarheid en meldingsplicht RvC

De RvC waakt ervoor dat de leden onafhankelijk zijn in de zin van de Governancecode. Daartoe toetst de RvC standaard bij aanvang van de vergadering of er agendapunten zijn die mogelijk aanleiding geven tot een schijn van belangenverstrengeling. Dit was in 2024 niet aan de orde. Daarnaast is in de RvC-vergadering stilgestaan bij de functie die Eric Schellekens als zelfstandig adviseur is gaan vervullen. De RvC heeft vastgesteld dat deze functie niet leidt tot (een schijn van) belangenverstrengeling. Verder is stilgestaan bij de vraag of een vastgoedtransactie van Frank Metsemakers tot (mogelijk) tegenstrijdig belang of de (schijn van) belangenverstrengeling kan leiden. De RvC heeft op basis van de verstrekte informatie vastgesteld dat daar geen sprake van is. 

Aanspreekbaarheid
De RvC wil aanspreekbaar zijn voor belanghebbenden en medewerkers van Compaen. Leden van de RvC zijn daarom met enige regelmaat aanwezig bij bijeenkomsten, zoals de oplevering van nieuwbouwprojecten of organisatiebrede personeelsbijeenkomsten.

Als iemand aanleiding heeft om de RvC aan te spreken dan kan hij/zij via het secretariaat van Compaen de RvC bereiken. In 2024 is van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

Meldingsplicht RvC
In de Woningwet is een brede meldingsplicht voor de RvC opgenomen. Problemen die niet binnen Compaen zelf kunnen worden opgelost of verschillen van inzicht tussen het bestuur en de RvC of binnen de RvC zelf moeten gemeld worden bij de Aw. In 2024 hebben zich geen situaties voorgedaan waarvan melding moest worden gemaakt. 

​1.7 Honorering van de RvC en het bestuur

Voor hun werkzaamheden ontvangen de leden van de RvC een vergoeding die gebaseerd is op de VTW-beroepsregel. De regel schrijft een maximale vergoeding voor, afhankelijk van de grootte van de corporatie. Compaen valt in klasse E. De RvC heeft besloten om de vergoeding vast te stellen op 100% van de VTW-beroepsregel. In 2024 komt dit neer op: leden €13.600 per jaar, voorzitter € 20.400 per jaar.

In het kader van de herbenoeming is de bezoldiging van de directeur-bestuurder aangepast. Deze bezoldiging gaat niet uit boven het maximumbedrag dat geldt op grond van de WNT. In 2024 is dat maximum € 170.000 (klasse E).

Compaen verstrekt aan de leden van de RvC en het bestuur geen persoonlijke leningen of garanties.

​1.8 Tot slot

De RvC van Compaen heeft in overeenstemming met de statutaire bepalingen het jaarverslag en de jaarrekening 2024, zoals deze onder verantwoording van het bestuur zijn samengesteld, onderzocht en vastgesteld.

Op grond van zijn bevindingen is de RvC van oordeel dat de jaarrekening 2024 een getrouw beeld geeft van het gevoerde financieel beleid, de samenstelling van het vermogen en het bedrijfsresultaat van de stichting. De RvC baseert deze bevindingen mede op de bevindingen van de interne controller en op de rapportage en de goedkeurende verklaring van Baker Tilly (Netherlands) N.V..

Raad van Commissarissen Woningstichting Compaen

25 juni 2025, H.J.G.M. Schellekens, voorzitter